Co oznacza dobra komunikacja w zespole i jak ją tworzyć?

Chociaż coraz więcej mówi się o dobrej komunikacji w zespole, to nadal osoby odpowiedzialne za podwładnych nie zawsze chcą sobie zdawać sprawę z tego, jak istotna jest ta komunikacja. Wydaje się im, że jakoś to będzie, że to co pracownicy wiedzą powinno im wystarczyć. Jak się jednak okazuje, komunikacja w zespole, która nie odbywa się na właściwym poziomie i w odpowiedni sposób, tak naprawdę może przynieść więcej szkody niż pożytku. Dlatego warto wiedzieć, jak powinna wyglądać taka komunikacja w zespole, aby mieć pewność, że dzięki niej, zadbamy o właściwy rozwój firmy.

Czemu to takie ważne?

Jeżeli będziemy mieli do czynienia z dobrą komunikacją na linii kadra zarządzająca, a pracownicy niższego szczebla, to możemy być pewni, że praca będzie szła znacznie lepiej. To dlatego, że pracownicy dokładnie będą wiedzieli co mają robić, będą mieli jasno wyłożone zasady działania, a dodatkowo jeszcze rzetelne i czytelne sygnały, nie będą pozostawiały miejsca na domysły, czego właściwie się od nich oczekuje.

www.mardec.pl

Poza tym, trzeba pamiętać, że dobrze poinformowani pracownicy, będą się czuli ważni, bardziej zmotywowani do pracy, a co się z tym wiąże, będą również bardziej lojalni wobec firmy. A lepsza wiedza o tym, co jest dobre i co złe w firmie sprawi, że pracownicy mając szerszy obraz, będą lepiej dobierali swoje działania i podejmowali lepsze decyzje. Ale nie tylko komunikacja od pracodawcy do pracownika jest ważna. Niezwykle istotne jest również to, aby dobrze działała również komunikacja w drugą stronę. To oznacza, że pracownik powinien mieć możliwość wyrażenia swojego zdania, wskazania co mu nie odpowiada i jakie inne rozwiązanie, jego zdaniem będzie lepsze w danej sytuacji. Dlatego warto pytać ludzi, bo może się okazać, że oni zajmując się daną kwestią na co dzień, będą ją lepiej widzieli i znali, niż kierownictwo.

Jak ją wzmacniać?

Jeżeli wiemy jak ważna jest komunikacja w zespole, to powinniśmy robić wszystko co w naszej mocy, aby ją wzmacniać. To oznacza, że warto prowadzić do dyskusji, w których będą przedstawiane różne argumenty, bo taka rozmowa może dać lepsze rozwiązania, niż to co wymyśli jedna osoba. Ważne jest również to, aby kierownik był na bieżąco z różnymi problemami i wątpliwościami pracowników, i je rozwiązywał. Tak samo jak powinien wykazywać zrozumienie dla błędów pracowników i dostrzegać, że ktoś chce się poprawić. To też oznacza, że wszelkie nagany i krytyka powinny być udzielane na osobności. Dobrą komunikację w zespole można wypracować, chociaż wymaga to trochę pracy i zaangażowania.

Nie mniej, warto nad tym popracować, bo dzięki temu zyska nie tylko cała firma, ale również poszczególni pracownicy.