Co oznacza dobra komunikacja w zespole i jak ją tworzyć?

Chociaż coraz więcej mówi się o dobrej komunikacji w zespole, to nadal osoby odpowiedzialne za podwładnych nie zawsze chcą sobie zdawać sprawę z tego, jak istotna jest ta komunikacja. Wydaje się im, że jakoś to będzie, że to co pracownicy wiedzą powinno im wystarczyć. Jak się jednak okazuje, komunikacja w zespole, która nie odbywa się na właściwym poziomie i w odpowiedni sposób, tak naprawdę może przynieść więcej szkody niż pożytku. Dlatego warto wiedzieć, jak powinna wyglądać taka komunikacja w zespole szkolenie, aby mieć pewność, że dzięki niej, zadbamy o właściwy rozwój firmy.

Czemu to takie ważne?

Jeżeli będziemy mieli do czynienia z dobrą komunikacją na linii kadra zarządzająca, a pracownicy niższego szczebla, to możemy być pewni, że praca będzie szła znacznie lepiej. To dlatego, że pracownicy dokładnie będą wiedzieli co mają robić, będą mieli jasno wyłożone zasady działania, a dodatkowo jeszcze rzetelne i czytelne sygnały, nie będą pozostawiały miejsca na domysły, czego właściwie się od nich oczekuje.

Poza tym, trzeba pamiętać, że dobrze poinformowani pracownicy, będą się czuli ważni, bardziej zmotywowani do pracy, a co się z tym wiąże, będą również bardziej lojalni wobec firmy. A lepsza wiedza o tym, co jest dobre i co złe w firmie sprawi, że pracownicy mając szerszy obraz, będą lepiej dobierali swoje działania i podejmowali lepsze decyzje. Ale nie tylko komunikacja od pracodawcy do pracownika jest ważna. Niezwykle istotne jest również to, aby dobrze działała również komunikacja w drugą stronę. To oznacza, że pracownik powinien mieć możliwość wyrażenia swojego zdania, wskazania co mu nie odpowiada i jakie inne rozwiązanie, jego zdaniem będzie lepsze w danej sytuacji. Dlatego warto pytać ludzi, bo może się okazać, że oni zajmując się daną kwestią na co dzień, będą ją lepiej widzieli i znali, niż kierownictwo.

Jak ją wzmacniać?

Jeżeli wiemy jak ważna jest komunikacja w zespole, to powinniśmy robić wszystko co w naszej mocy, aby ją wzmacniać. To oznacza, że warto prowadzić do dyskusji, w których będą przedstawiane różne argumenty, bo taka rozmowa może dać lepsze rozwiązania, niż to co wymyśli jedna osoba. Ważne jest również to, aby kierownik był na bieżąco z różnymi problemami i wątpliwościami pracowników, i je rozwiązywał. Tak samo jak powinien wykazywać zrozumienie dla błędów pracowników i dostrzegać, że ktoś chce się poprawić. To też oznacza, że wszelkie nagany i krytyka powinny być udzielane na osobności. Dobrą komunikację w zespole można wypracować, chociaż wymaga to trochę pracy i zaangażowania.

Nie mniej, warto nad tym popracować, bo dzięki temu zyska nie tylko cała firma, ale również poszczególni pracownicy.