Wiedza nie musi być nudna

Jeśli zapytamy dzieci i młodzież, to niewątpliwie w wielu przypadkach usłyszymy, że zdobywanie wiedzy i nauka są nudne. Może się okazać, że spotkamy się ze stwierdzeniem, że to jest bez sensu, że oni i tak tego nie wykorzystają w swoim życiu, że to strata czasu i że mogliby w tym momencie uczyć się czegoś innego, co faktycznie im się przyda. To oznacza, że musimy dołożyć wszelkich starań, aby pokazać dzieciom i młodzieży, że nauka wcale nie musi być nudna. Jeśli tylko się postaramy, może się okazać, że zdobywanie wiedzy stanie się dla nich wspaniałą przygodą.

Jak tego dokonać?

Przede wszystkim powinniśmy dopilnować, aby przekazywanie wiedzy nie było tylko pustym przekazywaniem faktów. Jeśli lekcja ma polegać na odczytywaniu informacji, na mówieniu bez żadnego poparcia obrazami, to faktycznie może się okazać, że będzie to nudne, monotonne i nie będzie sprzyjało zapamiętywaniu nowej wiedzy. Dlatego też, warto sięgać po różnego rodzaju filmiki, prezentacje, po wszelkie opracowania graficzne, które będą miały obrazowo ukazywać to, o czym my będziemy mówili. Co więcej, jeśli jest taka możliwość, to powinniśmy zabrać dzieci i młodzież w miejsca, w których empirycznie będą mogli sprawdzić to, czego się dowiedzieli, co od nas usłyszeli, a może nawet będą mogli wykorzystać właśnie zdobytą wiedzę? Możliwości jest całkiem sporo, dlatego też warto się przekonać, że możemy tutaj przebierać w różnych propozycjach. Im ciekawszą będą one miały formę, tym większa będzie szansa na to, że to co przekazujemy kolejnym pokoleniom faktycznie zostanie w ich głowach i że będą potrafili z tej wiedzy skorzystać w odpowiednim momencie.

Kiedy można czegoś dotknąć

Nie ulega wątpliwości, że więcej zapamiętujemy, kiedy możemy mieć z czymś styczność osobiście. Z pewnością mniej zostanie w naszej głowie, jeśli będziemy tylko czytali czy słuchali o działaniu różnych urządzeń, niż wówczas, gdybyśmy mieli możliwość ich dotknięcia, użycia, sprawdzenia w jaki sposób one działają. Dlatego też, warto szukać takich miejsc, takich muzeów w których będziemy mogli dotknąć eksponatów, sprawdzić jaka jest ich faktura, jak należy nimi poruszać. Takie poznawanie wiedzy będzie ciekawsze, na dłużej zapadnie w pamięć, a dodatkowo jeszcze może się okazać, że późnej łatwiej będzie nam przywołać ten moment z pamięci i udzielić właściwej odpowiedzi, jeśli będzie zachodziła taka potrzeba. Dlatego właśnie tak ważne jest to, aby nauka nie była suchym przekazywaniem faktów, aby była ona ciekawa i żeby odbywała się na różnych płaszczyznach. Im atrakcyjniejsza będzie forma przekazywania takiej wiedzy, tym większa będzie szansa, że naprawdę sporo pozostanie wówczas w głowie i łatwiej będzie to wszystko przywołać. Zobaczmy jak można przekazywać wiedzę, aby było to atrakcyjne. Może się wówczas okazać, że możemy korzystać ze znacznie większej ilości różnych pomocy, niż początkowo sądziliśmy. A może i my przy okazji dowiemy się czegoś ciekawego?.